Meny
Header Avstamp (1)

Ta avstamp

Definition av modulen 

Modulen Ta avstamp handlar om att genom analyser komma fram till var tyngdpunkten i jämställdhetsarbetet bör ligga. Genom att ta avstamp i identifierade utmaningar, men även visioner och målbilder, ges förutsättningar för ett hållbart arbete som gör skillnad. Exempel på aktiviteter som kan ingå är analysera nuläge, identifiera utmaningar, beskriva önskat nyläge, samt fastställa jämställdhetsintegrering som strategi.

Frågeställningar

Finns nödvändig kunskap om jämställdhetsintegrering i organisationen?

Hur visar sig ojämställdhet hos oss?

Röster från kommunerna i Norrbotten: 

Tjänsteperson, Övertorneå̊:

”Det blir bra diskussioner med verksamheterna om hur man tänker.  Vad lägger man in i de här begreppen? Vad är en jämställd service? Hur kan ni göra i er verksamhet för att skapa det? Har ni gjort någon kartläggning? Har ni gjort analyser? Har ni könsuppdelad statistik?"

Verksamhetsföreträdare, Övertorneå̊:

”För skolans del har vi varit väldigt inriktade på att jämställdhet handlar om pojkar och flickors betyg – om måluppfyllelse. Fokus har varit där och enbart där. Jag tycker att vi nu har breddat perspektivet en hel del, till exempel till studie- och yrkesval. Vi tänker mer på kulturen i samhället – det blir ett bredare perspektiv på jämställdhetsfrågor.”

 

Filmer

Elevernas röster

Om hur ojämställdhet i skolan kan visa sig. Animerad film där elever berättar med egna ord.

Mia Heikkilä unplugged

Om (o)jämställd utbildning i allmänhet och utvecklingsarbetet i Kalix kommun i synnerhet. Mia Heikkilä lyfter bland annat faktorer i ett framgångsrikt jämställdhetsarbete.

Gertrud Åström unplugged

Om jämställdhetsarbete i samhället i allmänhet och i Norrbotten i synnerhet. Jämställdhetsintegrering, budgetarbete, framgångsfaktorer, ledarskapets betydelse och mycket annat.

Gertrud Åström om Jämställdhetsintegration


 

Meny för mobilvy